Проблема мобінгу
на робочому місці
Вас часто і, на вашу думку, безпідставно критикують,
ігнорують ваші успіхи, перебільшують прорахунки? Вам здається, що ставлення до
вас з боку колег і керівництва є упередженим? Ви часто отримуєте від
співробітників необхідну інформацію в останній момент або тоді, коли вона вже
неактуальна? Ви відчуваєте себе в ізоляції? Ви є об’єктом пліток, насмішок і
образ? Що відбувається?
Ймовірно, ви – жертва мобінгу!
Мобінг (від англ. to mob – переслідувати, нападати гуртом) –
це психологічний терор, тиск, цькування співробітниками свого ж колеги.
Чому виникає
мобінг?
Причини можуть
бути різними.
Ви – новий член
колективу. Щойно прийшли на роботу і відчуваєте, що тут вам, м’яко кажучи, не
раді.
Можливо, через
те, що ви зайняли місце іншої людини, яку любили в колективі й не хотіли її
звільнення. У такому випадку негатив від ситуації, що склалася, автоматично
переноситься на вас, хоча жодної вашої провини тут немає.
Або через те, що
колеги відчувають ваш потенціал і не хочуть вашого просування по кар’єрних
сходах. Хтось хотів обійняти посаду, що дісталася вам, і тепер намагається
усіляко довести вашу неспроможність.
Чи ви не
приймаєте правила, встановлені в колективі, й таким чином одразу провокуєте
бажання вас позбутися.
Ви давно працюєте
в колективі й раптом почали відчувати себе небажаною персоною? Що може бути
причиною? Можливо, керівник хоче, щоб ви звільнилися. І мобінг – це спосіб,
який дозволить, не застосовуючи офіційних заходів, змусити працівника піти.
Ймовірно, ви перешкоджаєте чийомусь кар’єрному зростанню.
Або ви –
неординарна особистість, яка своєю зовнішністю чи поведінкою дратує оточуючих,
що не готові прийняти того, хто відрізняється від них.
Проте завжди слід
пам’ятати, що реакція на нашу поведінку є відповіддю на те, що відбувається. Ми
власними вчинками можемо провокувати неприйняття. Не так часто жертвою мобінгу
стає привітна і доброзичлива людина.
Чим небезпечний
мобінг?
Страждають жертви
мобінгу. Ізоляція й цькування можуть стати причиною психічних розладів, появи
невпевненості в собі, вразливості, тривожності, падіння самооцінки. Працівник
постійно перебуває в стресовій ситуації, а це, у свою чергу, може стати
причиною головного болю, підвищення або зниження артеріального тиску, безсоння,
загострення хронічних захворювань. І навіть після того, як людина змінить місце
роботи, згадка про те, що відбулося, буде впродовж багатьох років позначатися
на її самопочутті та самооцінці.
Від мобінгу
страждає і сам колектив. Продуктивність праці знижується через те, що
працівники не контактують і, відповідно, не можуть повноцінно обмінюватися
інформацією та ідеями. Вони часто витрачають час і сили на конфлікти, а не на
виконання роботи. Тому знижується і результативність роботи.
Як уникнути
мобінгу?
- Шукайте порозуміння з колегами.
- Не демонструйте роздратування. Не будьте різкими.
- Шукайте спільні нейтральні теми для розмов (про погоду, про природу, про літературу).
- Вітайте колег зі святами. Беріть участь у спільних заходах.
- Не уникайте спілкування на перерві.
- Не поширюйте пліток. Не беріть участі в обговоренні вчинків інших.
- Спробуйте побудувати відносини навіть з тими, хто ставиться до вас недоброзичливо.
- Намагайтеся не порівнювати себе з іншими. Крім особистого розчарування, це може призвести ще й до появи претензій (часто невиправданих) до колег.
- Не вдавайтеся до критики без вагомих підстав.
Що робити, якщо
ви стали жертвою мобінгу?
- Не поспішайте звільнятися.
- Не мовчіть. Спробуйте поговорити з колективом. Розкажіть про те, чого ви хочете.
- Намагайтесь відстоювати свою позицію. Відповідайте на зауваження. Аргументовано пояснюйте свої вчинки.
- Не дозволяйте принижувати себе. Якщо ви проаналізували ситуацію і зрозуміли, що вашої провини немає, будьте впевнені у собі. Не знижуйте самооцінки. Не закривайтеся.
- Спробуйте знайти позитивні риси в людей, з якими працюєте. Або подумайте про те, що, можливо, ви просто необ’єктивно ставитеся до них.
- Якщо справа у тому, що керівник хоче вас позбутися, відстоюйте свої права – вимагайте службової перевірки, пояснень, офіційно висловлених претензій. Проте, якщо компромісу не вдалося досягнути, можливо, краще звільнитися. Жодна робота, якою б цікавою і престижною вона не була, не варта життя і психічного здоров’я.
Булінг учнями вчителя
прояви булінгу щодо вчителя:
- ігнорування;
- образливі прізвиська;
- обговорення приватного життя вчителя;
- систематичне порушення дисципліни;
- відмова виконувати вимоги педагога;
- негативні пости у соцмережах;
- відправка листів з образами та погрозами (частіше за все – анонімних).
Причини булінгу щодо вчителів
- Найчастіше ініціатором булінгу щодо вчителя стають ті діти, які ображають і своїх однолітків. Це можна порівняти з виходом на новий рівень «майстерності» – коли лідер прагне продемонструвати, що не боїться навіть дорослих.
- Цькують насамперед тих, хто не може за себе постояти. Це педагоги, які проявляють крайню терплячість, дозволяють з себе знущатися, не можуть поставити задираку на місце.
- Однією з найбільше поширених причин є невміння педагога налагодити з учнями гарні взаємини, зворотній зв’язок, неповага до них.
- Важливим фактором є професійне вигорання: якщо учителю самому вже «нічого не хочеться», він є песимістом та вічно незадоволеним – діти це відчувають і підсвідомо «карають» учителя за те, що і їм самим стає нудно. А з іншого боку – підштовхують його до звільнення, щоб на його місце прийшов інший.
Серед інших
причин:
- нетактовна поведінка учителя
- учитель, прагнучи стати учням другом, дозволив їм панібратство (іншими словами, дозволив вилізти собі на голову);
- не слідкує за своїм зовнішнім виглядом;
- закриває очі на проблему та дозволяє деструктивним настроям наростати.
Підбиваючи
підсумок: головна причина булінгу щодо педагогів – це втрата їхнього авторитету
серед учнів.
У сучасних школах
багато вчителів старої радянської закалки. А в той час була апріорна повага до
вчителя. Викладачі досі чекають такого ставлення від учнів, але його, на жаль,
вже не існує. Професія педагога знецінилася, але люди цього не відчувають, і,
як і раніше, вимагають залізної дисципліни і поваги. Діти не готові до цього,
тому виникає багато конфліктів.
Що робити?
- По-перше, слід зізнатися самому собі, що ця проблема існує та усвідомити, що педагог став жертвою насилля. Варіант «перечекати» відкинути зразу. Навпаки – про проблему мають знати і адміністрація освітнього закладу, і батьки учнів, які ображають учителя. Потрібно розібратися у причинах, а тоді прибирати наслідки.
- По-друге, педагогу варто замислитися: можливо, він робить щось не так? Чому учні вибрали саме його? Нецікаві уроки? Занадто сувора поведінка? Чи навпаки – дозволив перейти межі дозволеного? Дуже важливо бути цікавим для своїх учнів, проявляти доброзичливість і водночас не перетворюватися на тирана. Не демонструвати свою перевагу, і в той же час не виказувати занепокоєння і страх.
- По-третє, навчитися поважати себе. І не декларативно, а «на ділі». Знати свої права, показати, що педагог готовий їх відстоювати. Не боятися при цьому «підняти на вуха» керівництво закладу, а не мовчки погоджуватися «не виносити сміття». Якщо ж педагога у цьому не підтримають – то чи варто залишатися на такому місці роботи?
- По-четверте, складіть правила поведінки. Це своєрідна угода з учнями. Важливо прописати у ній не лише обов’язки учнів, а й власні, як і окреслити вчинки-табу. Звичайно, це не юридичний документ, проте визначення правила гри дисциплінує і дозволяє стримати прояви негативної поведінки.
Джерело: http://uire.org.ua/publikatsiyi/buling-z-boku-uchniv-yak-uchitelyu-zahistitisya-vid-nasillya/
Комментариев нет:
Отправить комментарий