Давньогрецький мудрець Сократ
закликав: «Пізнай самого себе» . Як ви гадаєте, чому він наголошував на цьому?
Що означає пізнати самого себе?
Для
того щоб стати моральною і вихованою людиною, необхідно добре знати самих себе:
і те добре, що є в нас, і наші недоліки. Крім того, треба знати або хоча б
уявляти, якими ви хотіли б або вважали за необхідне стати, до чого ви прагнете,
що для вас означає, наприклад, поняття «моральна людина». Тільки в такому
випадку, порівнявши себе з вашим ідеалом, ви зможете побачити, що вам слід
вдосконалювати в собі, й визначити, як це слід робити.
За
загально буддистським світоглядом, першою з трьох основних отрут, через які
виникають усі страждання і помилки людини в житті, є незнання її про свою
власну природу. В давнину на храмі Аполона в Дельфах було накреслено вислів:
«Пізнай самого себе». Вважалося, що цей вислів було передано від
древньогрецького бога Зевса своєму синові Аполону, який, згідно з міфами, і
заснував цей храм.. а оракул дельфійського храму в свою чергу провіщав істину,
передану від богів людям. Філософ Сократ після відвідування дельфійського храму
взяв цей вислів за основу свого філософського пізнання. Минуло чимало років з
тих пір. Однак ставлення людини до свого місця в світі сьогодні далеко від
сократівського. Небагато людей в усі часи були готові погодитися з тим фактом,
що вони самі творять своє власне життя. Чому ж важко прийняти людині всю міру
відповідальності за себе, звернутися передусім до самого себе? Коріння такої загальної нелюбові до поняття
відповідальність широке і йде глибоко в людську історію.
Самопізнання – це відкриття себе,
виявлення передусім своїх позитивних якостей і можливостей і тих задатків, які
потім шляхом самовиховання людини зможе перетворити в здібності, а талант – в
стійку рису характеру. Сьогодні вислів «Пізнай себе» трактують по-іншому:
пізнай своє призначення, відкрий свої можливості, передбач свою поведінку.
Основнє правило самопізнання – шукати в собі істинне «Я». Все в собі пізнати
неможливо, вірніше важко. Однак в багатьох випадках педагог може допомогти
учневі, якщо відкриє йому шлях до самопізнання. Важливим етапом в процессі
самопізнання є самовизначення своєї спрямованості, темпераменту, характеру,
здібностей і таланту.
Засоби самопізнання
Самоспостереження. Спостерігайте за собою, своєю поведінкою, подіями
внутрішнього світу.
Самоаналіз. Аналізуйте те, що виявили за допомогою
самоспостереження. Наприклад, виявивши в собі ознаки сором'язливості, можна
спробувати відповісти на питання: чи завжди це проявляється? Сором'язлива Чи я
в спілкуванні з близькими людьми? Чи проявляю я сором'язливість під час
навчання чи на роботі? А в спілкуванні з незнайомими людьми? З усіма чи що? Чим
це викликано? Приміром, причиною сором'язливості дорослої людини може бути
затаєна образа, пережита в дитинстві як результат насмішок.
Моделювання
власної особистості.
Здійснюється шляхом відображення окремих властивостей і характеристик своєї
особистості, своїх відносин з іншими за допомогою знаків і символів. Наприклад,
можна спробувати прописати і осмислити зв'язки між собою та іншими: симпатії,
антипатії, домінування, підпорядкування, конфлікти і т. д
Самозвіт,
в тому числі у формі щоденника.
Перегляд
фільмів, спектаклів, читання художньої літератури. Звертаючи увагу на психологічні портрети героїв, їхні
вчинки, стосунки з іншими людьми, людина вільно чи мимоволі порівнює себе з
цими героями, а письменники (особливо класики) вважаються неперевершеними
психологами.
Вивчення
психології, зокрема таких її
розділів, як психологія особистості, соціальна психологія.
Використання
психологічних тестувань;
при цьому краще користуватися серйозними, апробованими тестами, уважно читаючи
інструкції та способи інтерпретації.
Пропоную пройти цікаві тести та дізнатися щось нове про
себе:
Тест "Хто ви на цьому дереві?"
Джерело: https://edufuture.biz/index.php?title=Що_означає_пізнати_себе
http://www.mvpu.org.ua/metodychnyi-kabinet/seminar-praktikum/120-2014-06-02-07-13-43
https://edufuture.biz/index.php?title=Що_означає_пізнати_себе
http://www.mvpu.org.ua/metodychnyi-kabinet/seminar-praktikum/120-2014-06-02-07-13-43
Комментариев нет:
Отправить комментарий