Кліше, упередження, обмежені уявлення або забобони загалом складають синонімічний ряд до слова «стереотип». Відмінність між людьми іноді стає причиною виникнення не просто різних, а часто обмежених уявлень про ту чи іншу річ, людину, подію тощо. Вони створюють своєрідну «коробку». Сидячи в цій «коробці», людина мало що бачить навколо – адже стереотипи закривають собою усю картинку. Це обмеження, які не дозволяють сприймати навколишній світ повністю. Якщо кожна людина сидітиме у своїй «коробці» і не зможе або не захоче з неї вилізти, то сприйняття картини світу буде неповним.
Слово «стереотип» у перекладі з грецької означає «твердий відбиток». Стереотип – стійкий і спрощений образ чи уявлення про явище, подію, людину або групу людей.
Часто це впевненість у тому, що всім членам певної групи притаманні схожі якості. У своїй крайній формі стереотип ґрунтується на переконанні, що всі члени певної групи однакові й нічим не відрізняються один від одного. Припустимо, ви зустріли жителя Франції, який розмовляв із вами зухвало і зверхньо. Висновком, ґрунтованим на стереотипі, буде: «Усі французи – зухвалі і зверхні». Але чи всі французи невиховані та зухвалі, і чи все ви знаєте про інших декілька мільйонів жителів Франції? Напевне, ні. Ми зустрічаємося із стереотипами щодня. Стереотипи можуть виникати через недостатність інформації, під впливом певної ситуації, особистого досвіду й уявлень, прийнятих у суспільстві. Деякі стереотипи передаються із покоління в покоління, їх приймають на віру і не перевіряють. Часто вони є основою жартів та анекдотів про представників різних рас і народів. Ані ті, хто розказує, ані слухачі не замислюються над тим, що сміючись, вони створюють і поширюють неповагу, а інколи і нетерпимість до представників якоїсь групи чи нації тощо.
За змістом стереотипи поділяють на:
Позитивні,
ознакою яких є те, що позитивні риси одного чи кількох представників групи,
національності, держави у перебільшеному вигляді
переносять на всю групу,
національність чи державу. Наприклад: у нашій
школі найкращі учні, наша держава
наймогутніша. Інколи ми використовуємо
позитивні стереотипи стосовно групи, до якої належимо, щоб почуватися
сильнішими і кращими за інших.
Негативні,
коли негативні риси одного чи кількох представників групи,
нації,
держави переносяться на всю групу, націю чи державу (у сусідній
школі
немає нічого цікавого, у селі люди неосвічені, усі поляки гонорові,
усі
євреї – хитрі тощо).
Нейтральні,
такий тип стереотипів ґрунтується на нейтральному (ані
негативному, ані позитивному)
враженні про різні категорії людей,
речей. Наприклад: усі українці
люблять борщ, усі іспанці дивляться
кориду, усі англійці п’ють чай тощо.
Стереотипи – це переконання, які
впливають на нашу поведінку. Тому конче
важливо
навчитися критично аналізувати свої і чужі переконання і водночас бути терпимим
і толерантним до переконань інших. Інакше вони можуть стати коротким шляхом до
виникнення конфліктних ситуацій як у нашому особистому спілкуванні, так і на
рівні суспільства.
Щоб
зрозуміти, чи є у вас певні
стереотипи, пропоную зробити вправу «Потяг».
ЇЇ можна використовувати і під час виховної роботи з учнями.
Уявіть, що ви здійснюєте подорож до Києва на потязі. У
купе з вами їхатиме ще троє осіб. Визначтесь, з ким із перелічених пасажирів ви
хотіли би їхати в одному купе та чому саме? Присутність якої людини була б для
вас небажаною і чому?
Список пасажирів для вибору:
1. Демобілізований з лав армії солдат;
2. Чоловік зі значною сумою грошей;
3. Турист із Зімбабве;
4. Хлопець з вадами зору;
5. Циганка з дитиною;
6. Молодий чоловік, злегка напідпитку;
7. Біженець;
8. Дівчина з інтернату;
9. ВІЛ-інфікована людина;
10. Футбольний фанат;
11. Чоловік, який повертається з заробітків.
Після визначення ознайомтеся з фактами із життя цих
людей: дівчина-сирота в вашому купе – ніхто інша, як відома співачка Ані Лорак,
чоловік з великою купою грошей – злочинець, який пограбував банк, хлопець з
вадами зору – всесвітньо відомий музикант, володар кількох музичних світових
премій, молодий чоловік, злегка напідпитку – хлопець, який вперше спробував
алкоголь на дні народження свого друга, сп’янів
від декількох келихів спиртного.
Чи змінили би ви тепер свій вибір? Чому?
Пропоную ознайомитись з цікавою історією, де герой
користувався стереотипами та упередженнями:
Якось один адмірал Королівського військово-морського
флоту керував маневрами поблизу узбережжя Ньюфаундленду. У цій операції брало участь
багато кораблів. Висів густий туман, по морю гуляли високі хвилі. Але адмірал
тримався впевнено і незворушно. Це була його операція. Він знав місце
розташування кожного зі ста сорока кораблів підлеглої йому ескадри. У звичний
час адмірал пішов вечеряти до своєї каюти. Він тільки-но почав їсти, як йому
доповіли: «Сер, щось не так – ми бачимо світло там, де його не повинно бути.
Напевне, хтось вибився з бойових порядків». Адмірал зітхнув і запитав: «Світло
горить чи блимає?» «Видно ледь-ледь, але, видається, що блимає», – була
відповідь. «У такому тумані й очі зраджують. Передайте йому по рації, що в
нього проблеми і щоб він змінив курс». Через кілька хвилин з капітанського
містка надійшло стурбоване повідомлення: «Він каже, що проблема – це ми!»
Розлючений адмірал миттю опинився на палубі. За його наказом помічник чітко
передав по рації: «Це флагманський корабель Флоту її Величності. Адмірал
повідомляє, що ви збилися з курсу принаймні на двадцять сім градусів і наказує
негайно змінити курс». Чемний голос відповів: «Дякую, чую вас добре і виразно.
Джоні Джонсон повідомляє, що ви збилися з курсу принаймні на двадцять сім
градусів і пропонує вам змінити курс, щоб уникнути зіткнення». Спантеличений
адмірал вихопив трубку і прокричав: «Слухайте, Джоні Джонсон, хто ви там є! Я
адмірал, командувач цієї ескадри! Я наказую тобі змінити курс, бо інакше віддам
під трибунал!» Запала коротка пауза. Тепер відповідь пролунала з нотками
роздратування: «Так от, послухайте мене, адмірале, чи хто ви там є. Ви можете
командувати найбільшою ескадрою, яка будь-коли плавала по цих морях! Але, якщо
ви негайно не звернете на двадцять сім градусів на норд – норд-вест, ви
розіб’єтеся об скелі. Це кажу вам я, Джоні Джонсон, наглядач цього маяка».
Комментариев нет:
Отправить комментарий