Ми рідко замислюємося над тим, яке значення в нашому житті
має колір. Звичка бачити небо - синім, траву - зеленою, а кров - червоної така
сильна, що інших сполучень ми не можемо собі уявити. Кольори – це невід’ємна
частина нашого життя. Життя повне тоді, коли воно наповнене фарбами, кольорами
та відтінками. Починаючи з найдавніших часів колір був сильною, але все ж
невловимою силою, що визначає поведінку людини. Проведено велику кількість
дослідів, написано багато статей і все-таки, до цих пір, колір - це явище
загадкове. На даний момент добре відомо, що оточуючі нас кольори є одними з
найважливіших факторів встановлення суспільства.
М. Деребіре приводить наступний опис впливу кольору на
психіку:
Зелений колір –
болезаспокійливий, гіпнотичний. Він впливає на нервову систему, знімаючи
дратівливість, безсоння, втому, знижує кров'яний тиск і піднімає тонус.
Блакитний колір –
антисептичний. Він ефективний при запаленнях і нагноєннях. Чутливій людині
блакитний допомагає більше, ніж зелений, але від його "передозування"
виникають деяка втома й пригніченість.
Жовтогарячий колір
стимулює почуття й прискорює пульсацію крові, не впливаючи при цьому на
кров'яний тиск. Він має сильну стимулюючу дію, створює почуття благополуччя й
веселощі, але може втомлювати.
Жовтий колір
впливає на мозок і тому ефективний при розумовій недостатності.
Червоний колір
має теплоту. Він стимулює мозок, ефективний при меланхолії, але в той же час
легко робить дратівний вплив.
Фіолетовий колір
збільшує витривалість тканини, впливаючи на серце, легені й кровоносні судини.
Колір в одязі
Багато-які відомі
модельєри вважають, що колір одягу виражає внутрішню красу людини. І тут теж
існують кольорові уподобання та асоціації.
СИНІЙ — самий улюблений колір європейців, займає значну частину в кожній
колекції. Хоча синій холодний колір, проте для більшості він асоціюється з
гармонією, дружелюбністю, тугою за далеким і прекрасним країнам; ЧОРНИЙ —
звичайно пов`язується з елегантністю, має деяку ауру сили і тим самим робить
нас трохи сильніше. Цей колір є актуальним завжди. Різні стилі — діловий,
елегантний, спортивний, вечірній, авангардний — велику увагу приділяють саме
цьому кольору як найпрактичнішому, універсальному щодо всіх випадків життя та
пір року. Велика кількість відтінків від вугільного до графітового, фактурних
ефектів дає політ фантазії;
ЧОРНИЙ ТА ТЕМНО-СИНІЙ надають респектабельний вигляд та сприяють
рішенню важливих ділових проблем, чорний колір особливо підкреслює інші кольори
та відтінки;
ФІОЛЕТОВИЙ — завжди є присутнім у колекціях більшості
екстравагантних дизайнерів, вважається кольором оригінальності, розкоші
марнославства і фантазії;
СИНІЙ і ФІОЛЕТОВИЙ сприяють спогляданню та роздумам, навівають
фантазії, тому часто казкові персонажі, чарівники та фокусники одягнені в одяг
цих кольорів;
БІЛИЙ — колір чистоти, чистоти не тільки гігієнічної, але й духовної, колір
досконалості;
ЖОВТИЙ посилює концентрацію уважності, стимулює роботу мозку, "вселяє"
оптимізм;
СВІТЛО-БЛАКИТНИЙ ТА ТІЛЕСНИЙ втихомирять і заспокоять надмірно
роздратованих;
ПУРПУРОВИЙ "надасть" хазяїну велику кількість
геніальних ідей (пригадайте історично відомий пурпуровий колір мантій королів);
ОРАНЖЕВИЙ значно підвищить енергію для виконання важких та
негайних справ;
ЧЕРВОНИЙ допоможе боягузам набратися рішучості та сміливості, а у випадку повного
падіння сил рекомендується червоний одяг;
ЗЕЛЕНИЙ створює у самого хазяїна і всіх оточуючих заспокійливий настрій, дає
надію, почуття гармонії, безпеки, вільності.
Кольори в інтер’єрі
Колірне рішення,
колорит - найбільш важливий елемент інтер'єру приміщення. Адже вся колірна гама
завжди багато значила для психології людини, найчастіше визначаючи її
щиросердечний настрій і створюючи психологічний комфорт, або дискомфорт. Тому
до колірного рішення свого житлового простору ми повинні підходити з особливою
старанністю. Перевантажувати приміщення колірною гамою не варто. Бажано вибрати
не більш п'яти кольорів (а ще краще два-три плюс їхні відтінки). Спочатку
підбирається домінуючий колір, а потім - підкреслюючи його, допоміжні.
Колірні сполучення
Найважливіша
умова колірного оформлення інтер'єра - гармонія в сполученні різних кольорів і
відтінків.
Для молодих
людей, що обожнюють гучні вечірки, підходять сміливі контрастні рішення
(фіолетовий з жовтим, синій з жовтогарячим і навіть червоний із зеленим). Тим
же, для кого будинок насамперед, місце спокою і затишку, краще будувати колірне
рішення на нюансах - тобто або підбирати відтінки кольору, обраного за
основний, або світлі відтінки інших кольорів. А вже потім на цьому
ненав'язливому тлі можна розмістити окремі контрастні плями - темні меблі,
різнобарвні вітражі, ефектні вази. За допомогою різних кольорів можна виділяти
"зони" у приміщеннях, особливо у випадку кімнат зі сполученими
функціями ("кухня-їдальня", "кабінет-вітальня"). Контрастні
кольори варто сполучати з особливою обережністю. Якщо ви вибираєте
фіолетово-жовте сполучення, то перший колір повинен бути темним і насиченим, а
другий, навпаки, - чистим (без домішок інших кольорів). Якщо ж ви вирішили
розширити приміщення за допомогою білого кольору, треба враховувати, що він
здатний освітлювати яскраві кольори. Наприклад, червоний поруч з білим прийме
рожевий відтінок, а синій – блакитнуватий
Кольори
в рекламі
Найважливіше
значення для ефективної реклами має світло і колір. Займаючись підготовкою
друкованої реклами, дуже важливо добре продумати дизайн: правильно розташувати
текст, знайти ефектну картинку і вибрати ту колірну гамму, на тлі якої реклама
товару буде сприйматися найкращим чином. Так, червоний, жовтий, оранжевий
кольори візуально наближають предмет, збільшуючи його обсяг і як би
"підігріваючи" його. Блакитний, синій, фіолетовий, чорний - візуально
віддаляють об'єкт, зменшують і "охолоджують" його. Тому, вибираючи
той чи інший колір для реклами товару, слід оцінити його з точки зору цих
параметрів.
Роль кольорів у процесі оптимізації навчальної
діяльності
Сучасні діти
переважно отримують інформацію через телебачення та відео, а не через книги, як
було раніше. Це означає, що інформація сприймається здебільшого через праву
півкулю, яка відповідає за образне мислення; ліва ж півкуля, яка відповідає за
сприйняття знаків та логічне мислення, – працює менше. Очевидно, це впливає на
розвиток дитини: має місце недостатній розвиток навичок аналізу та синтезу.
Саме колір здатен поєднати роботу обох півкуль для покращення вироблення
навичок логічного мислення. Без сумніву, кольори не можуть не впливати на навчання,
але як? Ми не знайшли відповіді в науково-популярній літературі. На
сьогоднішній день мало вивчено значення кольорів у навчанні. Саме тому це
питання стало одним із напрямків наших практичних досліджень.
Колір є скрізь,
уявити життя без кольору неможливо. Це частина нашого світобачення, нашої мови,
нашого мистецтва та нашого фольклору.
З давніх часів
кольори були символами абстрактних ідей. Тим не менш, абстрактні ідеї щодо
якого-небудь конкретного кольору не є універсальними за своїм значенням. Сенс
кольорів варіюється в залежності від раси людини, віросповідання,
національності і навіть фізичного, психологічного та культурного клімату.
З усіх форм
невербальної комунікації колір є самим швидким методом передачі почуттів та
змісту. Перш ніж люди навчилися цінувати естетику кольору, були набагато більш
практичні аспекти його використання. Саме наше виживання залежить від здатності
ідентифікувати певні об’єкти або попереджувальні сигнали, де колір є
невід’ємною частиною цього процесу ідентифікації. Крім цього, колір стимулює
взаємодію усіх почуттів, символізує абстрактні поняття і думки, висловлює
фантазії чи бажання, нагадує інший час або місце подій та виробляє естетичні чи
емоційні реакції. Велика частина людської реакції на колір є підсвідомою і людина,
як правило, не знає про переконливий ефект кольору - психологічний, який
відбувається миттєво. Близько 90% інформації, яку ми сприймаємо за допомогою
органів чуттів, є візуальною. Тим не менш, колір – це більше, ніж просто
об’єктивна інформація про наш світ, оскільки колір впливає на те, як ми себе
почуваємо. Колір має енергію та впливає на людину фізично, як наслідок - вплив
кольору на фізіологічну, психічну та нервову діяльність нашого тіла. Іншими
словами, ми фізіологічно та психічно реагуємо на дію кольору.
Автор: Гачкало С.Я.
Комментариев нет:
Отправить комментарий