среда, 22 апреля 2020 г.

Як допомогти дитині адаптуватися до нового колективу



Перехід в іншу школу – важке випробування для школяра. «Новачкові» належить пройти етап адаптації до колективу, вчителів й умов у класі. Особливо складно дитині або підлітку, у якого перехід в іншу школу збігається з переїздом, розлученням батьків або іншими сімейними змінами.

У «новачків» також можуть бути проблеми з відносинами в колективі:

Стосовно будь-якої незнайомця у нас включаються різні захисні механізми, які сильно ускладнюють спілкування. Сумного або замкнутого в собі «новачка» можуть прийняти за «слабака» і вигадають для нього глузування. А того, хто підлещується до нових однокласників, захочуть «провчити».
«Новачок» входить у колектив, де простір уже освоєно, ролі розподілені, і він у класі часто виявляється «зайвим».
Перейшовши в нову школу, нікому не уникнути пильного вивчення з боку однокласників. Так що чекати, що «новенького» відразу візьмуть в компанію не варто, адже класу також потрібен час, щоб адаптуватися до незнайомця.

Скільки часу треба на звикання?


У початковій школі дитині знадобиться на це 6-8 тижнів.
Перший етап адаптації (3-4 тижні) — фізіологічний. Уся дитяча енергетика працює над тим, щоб адаптуватись у приміщенні, колективі, опанувати нові знання, здобути повагу та авторитет у дорослих.
Другий і третій етап — «повільна адаптація». Рівень стресу спадає. Це 4-6-й тиждень. Але деяким дітям може знадобитися навіть два місяці, тому дорослі повинні чекати.
Четвертий етап — коли дитина займає «своє» місце в колективі.
Адаптація учнів старших класів зазвичай триває місяць.

Адаптація в новому колективі потребує мобілізації всіх ресурсів, адже дитина прагне створити про себе найкраще враження та з’ясувати для себе правила нової групи.
Для повної адаптації навіть дорослій людині може знадобитися від трьох тижнів до трьох місяців — так стверджують психологи. Безумовно, діти в новому колективі будуть придивлятися до новенького і влаштовувати «випробовування» для того, щоб з’ясувати, чи можна з ним товаришувати, шуткувати та довіряти йому. Серед основних причин дитячих тривог: «Як мене приймуть?», «Як мене оцінять нові однокласники?», «Чи сподобається їм моя зовнішність?», «Чи зможу завоювати авторитет?»
Інтегруватися в новому класі дитині мають допомогти її сильні сторони, здібності та навички, а також підтримка батьків.
Почніть розмову зі слів «Знаєш, ось коли я в новій школі (таборі, коледжі, університеті)….», і дитина почує, що ви — співрозмовник, який її розуміє, а вона — не одна в цій ситуації і має до кого звернутися за порадою. Запитайте: «У перший день до тебе можуть поставитися з насторогою, для тебе це некомфортно. Готовий до такого?» Обов’язково розкажіть кумедну історію про школу зі свого досвіду, разом посмійтеся. Готуйте дитину, але не давайте завчасних приводів для паніки.

Посиленої допомоги під час першого тижня в новій школі (класі) потребують діти-інтроверти. Їм піде на користь рефлексувати після закінчення дня: розповісти, що турбувало, в якому емоційному стані знаходилися, наскільки комфортно було. Якщо дорослий відчуває, що дитині не вистачає впевненості в собі, треба додатково це проговорити: «Розкажи, які моменти тебе турбували? З якими дітьми в тебе немає контакту і чому, на твою думку? А що ми можемо зробити, як відчуваєш?»

Під час звикання учня до нових умов  батькам не слід акцентувати увагу на успіхах  у навчанні. Усі вимоги відкладіть. За місяць дитина не «скотиться» різко в знаннях. Треба перечекати, адже новачок і так витрачає чимало зусиль, щоб просто «вписатися» у нову ситуацію.


Як спростити адаптацію «новачка»: поради батькам

  • Не забороняйте спілкуватися з колишніми однокласниками і друзями зі старої школи.
  • Налаштуйте себе і школяра на позитивний лад, знайдіть кілька позитивних сторін переходу.
  • Приділяйте багато часу спілкуванню: замість звичного «Як справи в школі?» ставте конкретніші питання: «Що нового ти сьогодні дізнався?», «З ким сьогодні познайомився?», «Чи стикався ти зі складнощами сьогодні?», «Що робив на перервах? », – так ви зможете отримати більше інформації.
  • Кожен день на період адаптації допомагайте з підготовкою уроків. Але не робіть домашні завдання замість дитини. Допомога повинна полягати у спільному пошуку інформації, обговореннях і под.
  • На час адаптації звільніть дитини від виконання домашніх обов'язків.
  • Не обговорюйте і не засуджуйте при ньому стару школу, педагогів, однокласників, навіть якщо школяреві стало складніше вчитися.
  • Влаштовуйте спільні розваги: ​​це допоможе дитині відволіктися і зарядитися хорошими емоціями.
  • Підтримуйте нові знайомства чада, допоможіть влаштувати вечірку або просто зберіть нових друзів у вас вдома.
  • За згодою дитини, запишіть його на секцію, гурток чи курси, на які ходять його однолітки. Це допоможе йому знайти точки дотику з новими однокласниками.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Протидія булінгу. Інший - Не гірший!

  Перегляньте відео та поміркуйте: до яких наслідків може призвести булінг? Як йому запобігти та як захиститися?