Акцент на дитину
Пам’ятайте:
перед вами — дитина, а не її особливості. Дитина з інвалідністю — окрема
особистість з інтересами й уподобаннями. Нам варто змінити фокус із того, що
дитина НЕ МОЖЕ, і сконцентруватися на тому, що вона МОЖЕ.
Вчителям
варто сприймати індивідуальні відмінності учнів як корисний ресурс, а не як
проблему.
Знайомство
Ще
до того, як до класу прийде учень з особливостями розвитку, в колективі слід
створити сприятливу й дружню атмосферу. Для цього вчителю варто організувати
окрему зустріч чи мінітренінг для батьків класу, щоб пояснити, у чому полягає
особливість розвитку чи поведінки дитини з інвалідністю. Можна переглянути
разом ролики про інклюзивне навчання чи конкретно про особливості розвитку або
психіки саме цього учня-новачка.
Також
вчителю добре було б познайомитися з батьками учня та розповісти, як все
влаштовано в школі. А ще — детально поговорити про дитину. Адже побоювання
вчительки інклюзивного класу теж можна зрозуміти: а раптом щось піде не за
планом?
Буває
і так, що батьки, наслухавшись різних історій, можуть навмисне приховати
частину інформації, мовляв, «щоб дитину взяли до школи». Тож адміністрація
школи має потурбуватись про створення атмосфери під час співбесіди з батьками,
щоб ті відчули: вони прийшли в дружнє середовище, де їх готові не тільки
слухати, а й чути.
Розмова з майбутніми однокласниками
Батькам
учнів варто поговорити вдома з дітьми: «До вас прийде дівчинка, яка погано
бачить. Вона сидітиме за першою партою, а її зошит буде відрізнятись від
твого». Або ж: «Разом із тобою у класі навчатиметься хлопчик з аутизмом. Він
користуватиметься спеціальними книгами/картками. Буде добре, якщо ти і твої
друзі приглядатимете, щоб ці речі завжди були поряд з ним. Або: «Якщо твоя нова
однокласниця говоритиме замість слів певні звуки — це не тому, що вона якась
невихована чи «не така». Вона просто не може інакше. У когось низький чи
високий зріст, волосся — руде чи кучеряве. Ми різні, і в цьому особливість цієї
дитини».
Анкета із секретами
До
першого знайомства з учителем батькам учня з інвалідністю варто розробити
детальну анкету, яка розповість про всі важливі аспекти в спілкуванні з їхньою
дитиною.
Саме
так вчитель дізнається, що подобається цій дитині, а що ні. До прикладу, дитина
потребує, щоб вчитель сідав поряд з нею, а не навпроти. Або ж не любить гучні
звуки, тому треба подумати, як приглушити звук дзвоника в класі, щоб це не
стало негативним тригером.
Визначити суперсилу дитини
Гарний
спосіб допомогти влитись у клас дитині з особливостями розвитку — визначити її
суперсилу. Наприклад, вона вміє робити щось, чого інші не вміють. Дитина з
порушеннями слуху користується жестовою мовою. «Чи знаєте ви хоча б одне слово
жестовою мовою? Чи можете прочитати щось за допомогою шрифта Брайля? Тоді
можете навчитись у нашого нового однокласника».
Спокійно реагувати
Буває,
що дитина з особливими освітніми потребами поводиться нестандартно: щось
викрикує, ховається під стіл, закриває обличчя руками чи навіть падає. Вчителю
варто налаштуватись на спокійну реакцію в таких випадках. Якщо дитина потребує
допомоги — надати її і спокійним тоном проговорити: «Все нормально, так буває».
Або сказати: «Окей, зараз Олесику комфортніше посидіти під столом».
Командна робота
Дитина
з особливими освітніми потребами має бути максимально залучена в процеси, що
відбуваються в класі. Якщо це вечірка — дитина може допомогти створити декор,
вийти на сцену та проявити будь-який зі своїх талантів.
Якщо
це спортивні змагання — дитина з інвалідністю може вболівати за свій клас,
тримаючи плакат. Головне — залучати учнів з ООП максимально, не відсторонювати
й не ігнорувати.
Терміни для освітян, щоб впевнено
комунікувати про інклюзію
Особи з інвалідністю
Особи
з такими стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними
порушеннями, що вони під час взаємодії з різними бар’єрами (архітектурними,
освітніми, соціальними) можуть заважати повній та ефективній участі особи в
житті суспільства нарівні з іншими (Конвенція ООН про права осіб з
інвалідністю).
Інтегроване навчання
Навчання
та виховання дітей з різними порушеннями психофізичного розвитку в установах
загальної системи освіти разом з дітьми, які нормально розвиваються.
Корекційне навчання
Вид
навчання, що має на меті часткове або повне подолання вторинних відхилень у
розвитку учня, зумовлених порушенням розвитку.
Інклюзивне освітнє середовище
Сукупність
умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та
розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий