Якщо
учню бракує мотивації до навчання
Мотивація — одна з найважливіших тем у шкільному житті. Нам
важливо зрозуміти, про який вік ідеться. Якщо в перший клас школи дитина пішла
з «навчальною мотивацією», якщо вона дозріла до школи, то завдання дорослих ‒
створити безпечні умови, зберігати баланс між підтримкою ініціативи, підтримкою
того, що виходить, і контролем над помилками (дитина у змозі впоратися з
напругою, якщо на одне зауваження вчителя, висловлене в коректній формі,
припадає щонайменше три коментарі підтримки). У підлітковому віці мотивація
закономірно знижується. Дитина долучатиметься до тієї діяльності, в якій вона
бачить швидкий результат. У середній і старшій школі дуже важливо створювати
«проєкти». Ми приймаємо версію, що здорова дитина, яка почувається в безпеці (а
безпека — найважливіша умова), досліджуватиме нове (адже якщо страшно, то ми
перестаємо досліджувати). Щоразу коли дитина спостерігає за результатами своєї
діяльності, «святкує перемогу», в неї виробляється дофамін та закріплюється
бажання досліджувати, пізнавати й робити наступний крок.
Причини
зниження мотивації
1.
Небезпека. Коли дитині
страшно, вона перестає сприймати нову інформацію. Якщо людина перебуває у
хронічному стресі або травматизації, страждає її довгострокова пам’ять.
Багатьом дітям із дефіцитом цинку (цинк впливає на гіпокамп — частину мозку, що
зберігає важливу інформацію) справді складно запам’ятовувати вірші та формули.
Причини
страху дитини:
• боїться конкретного вчителя;
• пропустила базу, попередній матеріал і боїться проявити
неуспішність;
• боїться помилитися (школа заточена на пошук помилок,
а не на винагороді за успіхи, тож наше завдання — навчити
дитину того, що помилятися можна, а також помічати успіхи
та докладені дитиною зусилля);
• страх перед конкретними однокласниками, які її
дражнять;
• боязнь піти у шкільний туалет (їй легше саботувати
школу, ніж
зізнатися в цьому).
2.
Втома. На роботу мозку
йде близько 20% енергії тіла.
3.
Органічні причини — дислексія,
СПАУ, різновиди ММД — усе це вважається «діагнозами». Таких дітей настільки
багато, що це вже може вважатися варіантом норми. Способів корекції також дужебагато.
Передовсім подивіться фільм «Зірочки на землі» (Taare Zameen Par — Every Child
is Special).
4.
Дитина опирається:
• шкільній системі (із жорсткими правилами й
авторитарністю);
• авторитарному вчителю, який не викликає поваги;
• «мститься» школі, за те що не має вільного часу та часу
на
себе;
• у підлітковому віці в період знецінення тимчасово може
знецінюватися те, що доти було значимим;
• дитина чинить опір батькам, якщо батьки сфокусовані на
«зовнішній» успішності; пручається тиску,
несправедливості,
«мститься» за образи та біль доступним для неї способом;
• чинить опір батькам, самооцінка яких залежить від успішності
дитини чи які самі перестали розвиватися;
• батьківському перфекціонізму.
5.
Внутрішні причини:
• розчарувалася в тому, що може бути «успішною»;
• не вірить у себе;
• неуспішність — спосіб привернення уваги;
• не бачить сенсу в тому, що робить;
• дитина інтровертного типу, їй складно адаптуватися до
групи;
• наслідки травматизації;
• таким способом проявляє ревнощі до старшого/молодшого
брата/сестри.
Мотивація
не буває зовнішньою, вона визріває зсередини:
• коли безпечно;
• коли цікаво;
• коли є відчуття, що «я можу це застосувати»;
• коли «мої результати зауважують».
У будь-якої, навіть найбільш зневіреної в собі дитини є
сильні сторони, тому важливо починати з них. Можна разом із дитиною прочитати
про теорію множинного інтелекту Говарда Гарднера та знайти її провідний тип
інтелекту. Можна доручити дитині стати тьютором, нести відповідальність за
когось — це підвищує самооцінку і вмикає потенціал дитини. Є ще один секрет:
постаратися побачити в дитині не її зовнішні прояви, а її потенціал (те, в кого
вона може вирости, ту версію СЕБЕ, до якої вона може дорости), і поводитися з
нею так, ніби вона вже це проявляє.
Джерело: Світлана Ройз «Ресурсна скриня» https://resursna-skrynia.nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/resursna-skrynya.pdf
Комментариев нет:
Отправить комментарий