К. Босворт та його колеги пропонують
виділяти три типи булерів:
·
Агресивні;
·
Тривожні;
·
пасивні.
Агресивні
булі – дуже жорстокі,
зі зниженим самоконтролем і високим рівнем самоповаги. Це найчисленніша
категорія булі.
Поведінка тривожних булі є компенсаторною та провокативною. Вони багато в
чому подібні за характеристиками на своїх жертв. Саме небажання стати жертвою і
спонукають їх жити в атмосфері насильницьких контратак і робить їх булерами.
Пасивний
тип булерів, що на
думку І. Бєрдишева є варіантом тривожних, які безпосередньо використовують
насильство для самозахисту і підйому свого престижу в класі. Вони лише зовні
сприймаються своїми жертвами як сильні і могутні. Насправді, за результатами
дослідження, від 30% до 40% цих дітей страждають від депресії. Їх поведінка –
швидше крик про допомогу або SOS-поведінка в термінології російського
підліткового психіатра Ю. Скроцького.
·
Д.
Ольвеус визначає такі типові риси учнів,
схильних ставати агресорами: вони відчувають сильну потребу панувати і
підпорядковувати собі інших учнів, домагаючись таким шляхом своїх цілей;
·
вони
імпульсивні і легко приходять в ярість;
·
вони
часто зухвало і агресивно поводяться по відношенню до дорослих, включаючи
батьків і вчителів;
·
вони
не відчувають співчуття до своїх жертв;
·
якщо
це хлопчики, то вони зазвичай фізично сильніше за інших хлопчикі.
мотиви діяльності агресорів:
·
бажання
мати владу і домінувати над іншими учасниками групи;
·
у
зв'язку з особливостями сімейного виховання, такі діти володіють високим рівнем
агресивності: успішні агресивні дії дозволяють їм відчувати задоволення;
·
агресор
може отримувати від жертви підкріплення насильницьких дій у вигляді грошей або
цінних предметів;
·
агресивна
поведінка в багатьох класах гарантує високий соціальний статус у групі.
·
Одним
з найважливіших мотивів насильницьких дій дітей-агресорів є формування високого
соціального статусу в групі. Здійснення насильницьких дій у більшості груп
асоціюється з проявами сили і здібностями домагатися будь-яких цілей.
Відповідно, насильницькі дії можуть призводити до підвищення статусу дитини-агресора
в групі.
Серед інших індивідуальних та соціальних
характеристик агресорів можна виокремити наступні:
·
контроль
інших шляхом фізичного впливу або вербального залякування; низький рівень
емпатії;
·
в
дитинстві часто були свідками агресивних моделей поведінки;
·
озлоблені
та мстиві;
·
неадекватно
сприймають дії інших як ворожі та загрозливі;
·
виховувались
в родині з бідними моделями комунікації з іншими людьми; мають більші шанси
опинитись в асоціальній або кримінальній групі;
·
мають
досвід негативної моделі вирішення конфліктів батьками;
·
вважають,
що агресія – єдиний шлях підвищити свою самооцінку; вважають фізичний образ
важливим для почуття влади та контролю;
·
фокусуються
на агресивних думках;
·
зростання
в конфліктних та проблемних родинах;
·
страждають
від фізичного та емоційного насильства вдома;
·
демонструють
нав’язливі або ригідні дії.
Досвід
нaсильницької поведінки серйозно впливає нa розвиток особистості, формувaння
Я-концепції дитини, на адекватність її сaмооцінки, а тaкож на формування
системи цінностей, комунікативних вмінь та навичок дитини. Підлітковий вік
характеризується прагненням зaвоювання популярності і соціaльного стaтусу в
групі. Тому діти, у яких адекватно не сформована Я-концепція, рівень домагань
та самооцінка, комунікативні навички – обирають стрaтегію приниження інших, як
прийнятний спосіб задоволення своїх бажань та потреб. Такі діти ввaжають свою
поведінку цілком випрaвдaною, у них середній або нижче середнього рівень
тривожності, на відміну від дітей-жертв булінгу.
Наслідками
булінгу для самих його ініціаторів – булерів, є: підвищений ризик
антисоціальної та делінквентної поведінки в дорослому віці (вандалізм, крадіжки
в магазинах, вживання алкоголю та наркотичних речовин тощо); в 4 рази більші
шанси ніж у інших дітей, бути засудженим за злочин скоєний до 24 років;
вчинення фізичного булінгу є фактором ризику скоєння жорстокого насильства у
віці 15-25 років.
Джерело: http://autta.org.ua/ua/materials/material/Sots-alno-psiholog-chniy-portret-ditini-agresora/
Комментариев нет:
Отправить комментарий