Внаслідок травматичного досвіду людина переживає стани, які спричиняють нестабільність і втрату контролю над ситуацією, власним життям:
1. Втрата автономності ("Я не керую процесом, мене кудись несе")
2.Втрата суб'єктивності ("Це не я приймаю рішення у своєму житті. Хтось зверху вирішує");
3. Порушення ідентичності
4. Розгубленість.
5.Побоювання відторгнення (що їх будуть ідентифікувати з ворогами);
6. Відчуття незахищеності;
7. Стан жертви
8.Відсутність можливості прогнозувати майбутнє
При розробці плану надання соціально-психологічної допомоги внутрішньо переміщеним особам, незалежно від їхнього віку, необхідно визначити всі деформуючі сімейні стосунки
обставини, які виникали в мирний час, після початку збройного конфлікту, під час переміщення та після переміщення сім’ї
або окремих її членів.
При плануванні роботи необхідно врахувати такі обставини:
- Наявність у родині складних життєвих обставин у мирний час.
- Наявність політичних розбіжностей або протистоянь
між членами сім’ї.
- Вступ членів сім’ї у збройні формування протидіючих
сторін.
- Наявність в сім’ї осіб, які залишились у зоні збройного
конфлікту.
- Члени однієї сім’ї перемістилися в різні місця проживання.
- Частина сім’ї повернулася в зону збройного конфлікту
після переміщення.
- Інші суттєві обставини, які є нетиповими для мирного часу і визначають особливості допомоги будь-якого
спеціаліста, чи то педагог, соціальний працівник, психолог тощо.
Першочерговими потребами внутрішньо переміщених
осіб можуть бути:
- Отримання тимчасового притулку та забезпечення харчуванням, одягом, гігієнічними засобами.
- Медичне обстеження та лікування.
- Психологічна підтримка.
- Інформація про право на отримання допомоги, її види
і порядок надання, організації, що надають таку допомогу тощо.
- Узгодження питань щодо отримання соціальних виплат
відповідно до чинного законодавства. Правова допомога (юридичні консультації, відновлення
втрачених документів, реєстрації, встановлення (відновлення) опіки над дітьми, представництво інтересів
в суді тощо).
- Допомога в питаннях зайнятості та працевлаштування.
Необхідні навички для надання
підтримки дітям - Активне слухання. Допомагаємо дитині впоратися з її
почуттями. Дитині потрібно, щоб її почуття приймали
та поважали: можна спокійно та уважно вислухати дитину; можна визнавати почуття дитини словами «так»,
«угу», «зрозуміло»; можна назвати почуття: «ти стурбований», «ти засмучена», «ти сердитий»…
- Покажіть, що розумієте бажання дитини. Надайте їй
можливість уявити це: «Я б хотіла, щоб такого не було,
щоб все у нас було спокійно і не потрібно було переживати за батьків чи за цю ситуацію».
- Вміння ставити питання, які спонукають дитину до
розмови: «Я уважно тебе слухаю…», «Це важливо, що
ти розповідаєш…», «Міг/могла би ти розповісти про
це більше…».
- Встановлення відносин, що базуються на довірі.
- Надання корисного та заохочувального зворотного
зв’язку.
- Вміння концентрувати увагу на можливостях та рішеннях, а не на проблемах.
- Спостереження за поведінкою дитини тривалий час.
- Неупереджене ставлення, терплячість та розуміння.
- Чуйність та співчуття.
У роботі з дитиною, яка пережила травму, важливо:
- Заручитися підтримкою близьких і рідних.
- Намагатися дотримуватися режиму дитини, щоб уникнути додаткових стресів.
- Менше таємниць і натяків (вони ще більш лякають дитину).
- Відповідати на запитання дитини поступово і доступно. На одне запитання – одна відповідь. Коли дитина її
опанує, вона зможе поставити наступне питання.
- Підтримувати надію на краще.
- Бути готовими до «нечемної», «дивної», «агресивної»
поведінки дитини.
- Не казати: «забудь це», «викинь з голови» – це прямий
шлях до формування післястресових розладів.
-Не залишати дитину наодинці зі своїми переживаннями, проте і не докучати їй.
- Ні в якому разі не соромити дитину і не винуватити в
тому, що сталося, або в поведінці після травмуючої події.
- Бути готовими раз за разом обговорювати ті самі речі.
- Самому вірити і показувати те, що травму можливо пережити.
- Пам’ятати, що частині дітей з різних причин не вдається упоратися із наслідками травматичного стресу самостійно, і вони потребують професійної допомоги.
Комментариев нет:
Отправить комментарий