Педагогіка
партнерства – напрям педагогіки, що включає собою систему методів і прийомів
виховання і навчання на засадах гуманізму та творчого підходу до розвитку
особистості. Серед авторів: В. О. Сухомлинський, Ш. А. Амонашвілі, І. П.
Волков, І. П. Іванов, А. С. Макаренко, В. А. Караковський, С. М. Лисенкова, В.
Ф. Шаталов та інші. За педагогікою партнерства учень – добровільний і
зацікавлений соратник, однодумець,и рівноправний учасник освітнього процесу,
турботливий і відповідальний за його результати. В основі педагогіки
партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і
батьками. Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є
добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього
процесу, відповідальними за результат. Учитель має бути другом, а родина –
залучена до побудови освітньої траєкторії дитини. Педагогіка партнерства визначає
істинно демократичний спосіб співпраці педагога і дитини, який не відкидає
різниці в їхньому життєвому досвіді, знаннях, але передбачає безумовну рівність
у праві на повагу, довіру, доброзичливе ставлення і взаємну вимогливість. Сутність
педагогіки партнерства полягає в демократичному та гуманному ставленні до
дитини, забезпеченні їй права на вибір, на власну гідність, на повагу, права
бути такою, якою вона є, а не такою, якою хоче її бачити вчитель. Стосунки
партнерства складаються там, де діти і дорослі об’єднані спільними поглядами і
прагненнями. Сучасне навчання і
виховання учнів вимагає нової педагогічної етики, визначальною рисою якої є
взаєморозуміння, взаємоповага та творче співробітництво вчителя та учня. Ця
етика утверджує не рольове, а особистісне спілкування (підтримка, співпереживання,
утвердження людської гідності,довіра); зумовлює використання особистісного
діалогу як домінуючої форми навчального спілкування, спонукання до обміну
думок, вражень, моделювання життєвих ситуацій; включає спеціально
сконструйовані ситуації вибору, авансування успіху, самоаналізу, самооцінки,
самопізнання. Принципово важливою є орієнтація партнерської діяльності вчителя
та учня на розвиток творчості – творчої активності, творчого мислення,
здібностей до адекватної іяльності в нових умовах.
Основні принципи:
повага до особистості; доброзичливість і позитивнее ставлення; довіра у
відносинах, стосунках; діалог – взаємодія – взаємоповага; розподілене лідерство
(проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність
зв’язків); принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність
прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
Джерело:
https://lib.iitta.gov.ua/707221/1/Кравчинська_тези.pdf
Комментариев нет:
Отправить комментарий