Кібербулінг – це жорстокі дії з метою нашкодити, принизити дитину, в яких використовуються інформаційно-комунікаційні засоби: мобільні телефони, електронна пошта, соціальні мережі тощо. Діти часто не розповідають батькам про такі свої негаразди через страх батьківської заборони використання потрібних їм засобів зв’язку, і тому залишаються без необхідної підтримки і допомоги. Особливо небезпечною може стати ситуація, коли дитина потрапляє в ситуацію цькування і в реальному житті і у віртуальному середовищі. Ще недавно проблема кібербулінгу стосувалась лише старших дітей, сьогодні вона охоплює і молодші класи, адже підвищилася доступність мобільного телефону для дітей.
Офіційні сайти з протидії кібербулінгу:
експерт з онлайн безпеки http://online-bezpeka.kyivstar.ua;
департамент боротьби з кіберзлочинністю http://cybercrime.gov.ua
Що робити, щоб дитина не стала жертвою кібербулінгу?
1.
Не поспішай
Не поспішай, не виплескуй свій негатив у кіберпростір. Важливо домовитись із дитиною, щоб вона не відповідала на вразливі
повідомлення до того, як порадиться з дорослими. Старшим дітям запропонуйте
правило: перед тим, як писати і відправляти повідомлення, потрібно заспокоїтись,
притишити роздратування, злість, образу, гнів. Емоції – погані порадники, вони
минають, а написане і відправлене в Інтернет продовжує нести і помножувати
негатив уже без Вашої волі і контролю. Здійняті одним негативним «постом»
(повідомленням) хвилі можуть призвести до зовсім неочікуваних трагічних
наслідків, які буває дуже важко виправити, а інколи і неможливо. Тому конфлікти
і незгоди з найменшими витратами вирішуються особисто, «в реалі», без залучення
кібертехнологій.
2.
Будуй свою репутацію
Будуй власну онлайн-репутацію, не
провокуйся ілюзією анонімності.
Інтернет – це особливе середовище із своїми правилами поведінки - «нетикетом»
(новоутворення від англ.. net –мережа і «етикет»). Хоча кібер-простір і надає додаткові
можливості відчути свободу і розкутість завдяки анонімності, дитині потрібно
роз’яснити, що існують способи довідатись, хто саме відправив повідомлення, хто
стоїть за певним ніком (анонімним псевдонімом). І якщо некоректні дії у
віртуальному просторі призводять до реальної шкоди – від анонімності
залишається лише ілюзія: все тайне стає явним. У віртуальному просторі, як і в
реальному, діє золоте правило: стався і дій стосовно інших так, як хотів би,
щоб ставились до тебе. Крім того, Інтернет фіксує історію, яка складається із
публічних дій учасників і визначає його онлайн-репутацію – накопичений образ
особистості в очах інших учасників: заплямувати її легко, виправити – важко.
3.
Поважай факти
Зберігати підтвердження факту
нападів. Потрібно роз’яснити дитині: якщо її
неприємно вразило якесь повідомлення чи картинка на сайті (фото, відео, будь -
що), правильна реакція – вимкнути екран (щоб зупинити негативний вплив, але не
комп’ютер!) і негайно звернутись до батьків за порадою. Старші діти можуть
зберегти чи роздрукувати сторінку самостійно, щоб порадитись із батьками в
зручний час.
Що ігнорувати
Доречно ігнорувати поодинокий негатив. Одноразові образливі повідомлення найкраще ігнорувати, часто в результаті цього кібербулінг на початковій стадії і зупиняться. Досвідчені форумчани послуговуються правилом: «найкращий спосіб боротьби з неадекватами – ігнор». Якщо ж реагувати на негативні коментарі, комунікація продовжується.
Коли ігнорувати не варто
Недивлячись
на те, що відправник Вам не відомий, якщо листи систематично містять загрози
життю і здоров’ю або порнографічні сюжети, варто поставити до відома
телефонного або Інтернет-провайдера, інспектора місцевого відділку поліції із
роботи з неповнолітніми (для цього й важливо копіювати повідомлення із
загрозами). Якщо образлива інформація розміщена на сайті, варто зробити запит адміністратору
щодо видалення цієї інформації.
Рекомендації, як допомогти дитині,
якщо вона вже зіткнулась з Інтернет-загрозою?
1.
Якщо дитина зіткнулась з кібербулінгом, то ви можете помітити зміни в її
настрої під час і після спілкування в Інтернеті. Встановіть контакт з дитиною,
постарайтеся розташувати його до розмови про те, що сталося. Він повинен вам
довіряти і розуміти, що ви хочете розібратися в ситуації і допомогти йому, але
ні в якому разі не покарати.
2.
Якщо дитина засмучена чимось побаченим (наприклад, хтось зламав його профіль у
соціальній мережі) або він потрапив в неприємну ситуацію (витратив гроші в
результаті Інтернет-шахрайства та ін.), постарайтеся його заспокоїти. З'ясуйте,
що призвело до даного результату - безпосередньо дії самої дитини,
недостатність вашого контролю або незнання дитиною правил безпечної поведінки в
Інтернеті.
3.
Якщо ситуація пов'язана з насильством в Інтернеті щодо дитини, то необхідно
дізнатися інформацію про кривдника, історію їх взаємин, з'ясувати, чи існує
домовленість про зустріч в реальному житті і чи траплялися подібні зустрічі
раніше, дізнатися про те, що відомо кривдникові про дитину (реальне ім'я,
прізвище, адреса, телефон, номер школи і т. п.). Запропонуйте свою допомогу -
обговоріть, як можна знешкодити, заблокувати агресора. Поясніть, на яку
небезпеку може піддатися дитина при зустрічі з незнайомцями, особливо без
свідків. Якщо кіберагрессія носить серйозний характер і є ризик для здоров'я
дитини, то можуть бути підстави для залучення правоохоронних органів.
4.
Соберіте якнайповнішу інформацію про подію як зі слів дитини, так і за
допомогою технічних засобів. Зайдіть на сторінки сайту, де він був, подивіться
список його друзів, прочитайте повідомлення. При необхідності скопіюйте і
збережіть цю інформацію.
5.
У випадку, якщо ви не впевнені в своїй оцінці того, наскільки серйозно те, що
сталося з дитиною, або дитина недостатньо відверта з вами і не готова йти на
контакт, зверніться до фахівця (телефон довіри, гаряча лінія та ін.), де вам
дадуть рекомендації і підкажуть, куди і в якій формі звернутися з даної
проблеми. Якщо надходять погрози є досить серйозними, стосуються життя або
здоров'я дитини, а також членів вашої родини, то ви маєте право на захист з
боку правоохоронних органів.
Рекомендації батькам, щодо зменшення
ризику кібербулінгу
для своєї дитини
Оволодівайте
новими знаннями
|
- так як дитину інструктують про правила дорожнього руху
та правила користування побутовою технікою, батьки мають регулювати
користування дитини новими технологіями;
- щоб не залишати
дитину наодинці з віртуальною реальністю, батьки мають самі опановувати
Інтернет, навчатися користуватися планшетом або смартфоном тощо.
|
Будьте
уважними до дитини
|
- уважно вислуховуйте дитину щодо її вражень від
Інтернет-середовища;
- звертайте увагу
на тривожні ознаки після користування Інтернетом, які можуть вказувати на те,
що дитина стала жертвою (засмучена чимось, відмовляється спілкуватися тощо).
|
Підтримуйте
довірливі взаємини з дитиною
|
- доступно розкажіть дитині про кібербулінг, поясніть свою
мотивацію: ви піклуєтеся, а не намагаєтеся контролювати приватне життя;
- наголосіть, що якщо дитині надходять образливі
листи, смс або виникають інші проблеми
в Інтернеті, вона може розраховувати на допомогу батьків;
- не потрібно погрожувати покаранням за відвідування
небажаних сайтів — ліпше пояснити загрозу, яку несуть ці сайти.
|
Здійснюйте
обмежений контроль
|
- можна відстежувати події онлайн-життя дитини через
соцмережі, спостерігати час від часу за реакціями дитини, коли вона в
Інтернеті;
- щоб запобігти
комп’ютерній залежності, регламентуйте час користування Інтернетом, адже діти
часто втрачають відчуття часу онлайн;
- вагомим фактором впливу на дітей є позитивний приклад
батьків: якщо вони самі просижують години за розвагами в Інтернеті,
забороняючи натомість дитині, вплив їхніх виховних заходів буде суттєво
низький.
|
Застосовуйте
технічні засоби безпеки)
.
|
- для захисту від інформаційних загроз навчіть дитину
користуватися спеціальними безпечними пошуковими системами;
- можна
використовувати програми-фільтри батьківського контролю, які відкривають
доступ тільки до обмеженого переліку безпечних сайтів для дітей та блокують
шкідливі сайти з недитячим контентом (такі фільтри можна встановити в
операційній системі або в антивірусній програмі
|
Формуйте
комунікативну культуру
|
- роз’ясніть дитині, яка її власна поведінка буде
вважатися нормальною, а яка небезпечною чи безвідповідальною
- зауважте, що спілкування в Інтернеті, як і в реальному
житті, має бути відповідальним: воно може мати певні наслідки і для самої
дитини, і для людей, з якими вона спілкується в Інтернеті;
- не варто створювати вигадані образи, негативно реагувати
на кожне повідомлення провокативного характеру.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий